Monday, January 07, 2008

Vargányás rizottó


Vigyázat, csalás, a fenti képen modellt álló vargányák nem azonosak a lenti képen szerepló vargányákkal! Bár már régóta készülök a vargányás rizottóra, mint ahogy júniusban készült kép is tanúsítja, addig- addig halogattam, míg tél lett, és végül fagyasztott, illetve szárított vargányából készítettem el.
A rizottó mostanában mások képzeletét is megmozgatja. Dolce Vitáék tegnap szintén vargányás rizottót ettek, Rossa mela radicchio-sat készített, Eszter padlizsánosat és citromosat, Lila Füge szintén gombában gondolkodott, Pocblognál majdnem rizottó készült spárgával, nemisbékáé pulykás-szárított paradicsomos, én sütőtököset is főztem nemrégiben. És ez csak a legutóbbi idők termése. Rizottókészítés előtt érdemes elmélyedni Mamma útmutatójában.

Az én változatomban vegyesen szerepel a szárított és a fagyasztott vargánya. A szárítottat ne felejtsük el időben beáztatni a főzés megkezdése előtt. A fagyasztott vargányát már előzetesen lepároltam, úgy tettem el a mélyhűtőbe. Ha friss, vagy nyersen fagyasztott vargányával dolgozunk, azt már a főzés elején a rizshez adhatjuk. Az előre lepároltat előbb gyorsan olvasszuk fel forró serpenyőben (vigyázzunk, hogy ne kapjon le), tartsuk melegen, és a főzés vége előtt adjuk csak a rizottóhoz, hogy ne ne főjön túl. Ne sokkoljuk rizottónkat azzal, hogy fagyott állapotban tesszük bele!

Hozzávalók (3 főre):

20 dkg rizottórizs
2 ek olívaolaj
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1,5 dkg szárított vargánya
20 dkg vargánya (fagyasztott, előzetesen lepárolt)
0,5 dl száraz fehérbor
6 dl zöldséglé
1 csokor petrezselyem, apróra vágva
2 ek reszelt parmezán

A szárított vargányát fél órára meleg vízbe áztatjuk. Leszűrjük, az áztatólevét hozzáadjuk a zöldségléhez. A zöldséglevet megmelegítjük, és a rizottófőzés alatt végig forrón tartjuk.
A hagymát, fokhagymát apróra vágjuk, és az olívaolajon üvegesre pároljuk. A lángot nagyobbra vesszük, a rizst a hagymához adjuk, néhány percig kevergetve pirítjuk. Ráöntjük a bort, és hagyjuk teljesen elpárologni.
A zöldségléből egy merőkanálnyit a rizsre öntünk, és kis lángon gyakran kavargatva, addig főzzük, míg majdnem az egészet beszívja. Akkor újabb kanál zöldséglé, majd kavargatás következik, és így tovább, amíg a zöldségléből tart, illetve amíg a rizottó meg nem fő (kb. 20 perc). Az utolsó adag zöldséglénél tegyük bele a vargányát is.
Végül belekeverjük a petrezselymet és a parmezánt, fedő alatt néhány percig pihentetjük, majd forrón tálaljuk.


6 comments:

Gabojsza said...

Na most aztán elegem van! Megyek haza és főzök vargányás rizottót, igaz, csak szárított vargányám van...Tegnap Jamie Oliver a vidéki konyhájában, ma Te, mikor lesz már tavasz és friss erdei gomba??? :-) Szinte az illatát is érzem, annyira kívánom!

Zsuzsa said...

Gabojsza, Gabojsza, tessék a munkára koncentrálni! :)
A szárított vargánya is teljesen jó hozzá. Az áztatólé ad egy kis pluszt az egésznek.

Gabojsza said...

Nem bírok és kész! (mármint a munkára koncentrálni). Hazamegyek enni. Most.

Fűszeres Eszter said...

Én is kész vagyok tőle. Sok minden jó a rizottóhoz, de a vargánya egyenyesen ebbe lett teremtve.

Anonymous said...

Megcsináltam szárított vargányával, kakukkfűvel. Nagyon finom tényleg.

Zsuzsa said...

A kakukkfű tényleg jól passzol a vargányához!