Tuesday, January 08, 2008

Vargányás rakott krumpli - kicsit másképp

A rizottóprojekt kapcsán maradt egy kevés párolt vargányám. Mivel fagyasztottból lett felengedve, minél előbb el akartam készíteni. Nem árt vigyázni a gombás ételekkel, sok esetben felelősek az ételmérgezésért (nem gombamérgezés!). Kapóra jött az Epicurious-on a Bon Appétit novemberi receptje. Igaz, ott elegánsan gratin-nek nevezik ezt az ételt, mely helyett kevésbé elegánsan használhatnánk a csőben sültet, de végül a rakott krumplinál maradtam.
Fontos, hogy ennél az ételnél igazán jó minőségű, jó ízű krumplit használjunk (valaki megsúghatná, hol juthatok olyanhoz), különben kár a vargányáért.

Hozzávalók (2 személyre):

50 dkg krumpli
25 dkg vargánya
2 tk vaj
25 dkg mascarpone
1 dl tejszín
4 ek reszelt parmezán
1 gerezd fokhagyma
szerecsendió
bors

A vargányát megtisztítjuk, apró darabokra vágjuk, és 1 tk vajon kevés sóval megpároljuk, amíg az összes levét el nem fővi. Ha fagyasztott, előrepárolt vargányával dolgozunk, forró serpenyőben olvasszuk fel a vajon.
Keverjük össze a mascarpone-t a tejszínnel és 2 ek parmezánnal. Vágjuk apróra a fokhagymát, azt is adjuk hozzá, reszeljünk bele egy kevés szerecsendiót.
Pucoljuk meg a krumplit, és karikázzuk fel.
A maradék vajjal kenjünk ki egy tűzálló tálat. Az alját rakjuk ki a krumpliszeletek harmadával, sózzuk, borsozzuk. Terítsük rá a vargánya felét. Locsoljuk meg a mascarpone-s krémmel, majd újabb adag krumpli, vargánya, és végül ismét krumpli következik. Simítsuk el rajta a maradék sajtkrémet, és szórjuk meg a maradék parmezánnal.
160 fokra előmelegített sütőben süssük fél órát.

Kínáljunk mellé valamilyen zöldsalátát, és ne feledkezzünk meg egy pohár száraz fehérborról sem. Anélkül nem is érdemes leülni a vacsorához.

6 comments:

Anonymous said...

Csörsz utcai biopiac, Némethék Rábcakapiból. A kiflikrumplijuk!...

Ma háromszor dobtam vissza a mélyhűtőpultba egy zacskó, bébinek titulált talján vargányát. De erős vagyok! Környezettudatos!!
Ottmaradt.
Hazajöttem a meranoi szárítotthoz...

És felkötöttem a korcsolyát, úgyhogy szíveskedjél majd egy gombát a füled mögé tűzni ismertetőnek.

Zsuzsa said...

Dícséretes önmegtartóztatás! Én nem biztos, hogy képes lettem volna rá!

Biopiacot megnézzük.

Nem fontos a gomba, úgyis felismerlek a korcsolyáról! ;)
Kisalakú lepkés pigna nature füzetbe jegyzetelek. :)

Anonymous said...

Vettem:)

nagypapi said...

A kulcskérdés tényleg a megfelelő burgonya. Zsákosnál (ami tényleg zsákbamacska) bár feltünteti, hogy milyen fajta, de minimum kettőből kevert, az egységes méretről nem is szólva..:(
Legutóbb Cherie-t vettem, ez egy francia fajta, átlagmagyar zsebnek elég barátságtalan árú, 900 Ft/ 2 kg. Mongyuk még mindig olcsóbb, mint a "Pomme de terre de Noirmoutiers", annak 4-5 € kilója.

Zsuzsa said...

Huh, ez tényleg elég húzós, de lehet, hogy egy próbát megér. Hiába, ilyen világban élünk, ahol már a jó krumpli is luxus. Hol vetted, a Culinarisban?
Nálunk a piacon csak homoki rózsának és desirének csúfolt krumplifélék vannak, több árust teszteltem, mindegyiknél pocsék ízű és minőségű kapható:(.

nagypapi said...

A Corában, közvetlen az ünnepek előtt, de már nem látom. Talán elkapkodták, és még nem jött űjabb szállítmány...:))