Monday, May 14, 2007

Medvehagymás májusi pereszke tojásrántottával


A hosszú ideig tartó szárazság után végre beköszöntött a csapadék, így végre útnak eredhettünk a gombák után. A fő célpont a májusi pereszke (Calocybe gambosa) volt. Szent György napját, április 24-t, amikor a népi megfigyelések szerint megjelennie kellene, jócskán lekéste ez évben. Mi azért május közepén is kellőképp örültünk a kiadós étkezési gombának. Ez a gomba az árusíthatóak közé tartozik, így talán a piacokon is össze lehet futni vele. Jellegzetesen erős (liszt) illatú és ízű gomba, ezért nem mindenki kedveli. Kezdőknek érdemes először kis adaggal próbálkozni, nem biztos, hogy sikert arat.

Ez a recept volt első gondolatom, amikor Mamma meghirdette a VKF negyedik fordulóját, akkor alapanyag hiányában nem tudtam elkészíteni
Antonio Carluccio receptjét. Most bepótoltam, sajnos már nem friss, csak fagyasztott medvehagymával.

Hozzávalók (4 személyre):

40 dkg májusi pereszke
5 dkg vaj
12 tojás
5 dkg parmezán, reszelt
3 ek apróra vágott medvehagyma
só, bors
4 szelet kenyér

A gombát megtisztítjuk, a kicsiket egészben hagyjuk, a nagyobbakat félbe vagy negyedekre vágjuk. A vaj felét egy nagy méretű serpenyőben felforrósítjuk, és a gombát nagy lángon megpirítjuk rajta. Sózzuk, borsozzuk, belekeverjük a medvehagymát is, majd félretesszük, melegen tartjuk.
A tojásokat felverjük, és parmezánnal összekeverjük. A maradék vajat felforrósítjuk, a tojást beleöntjük, és egy lágy rántottát sütünk.
Közben megpirítjuk a kenyeret.
A rántottát a gombával tálaljuk, pirítóssal fogyasztjuk.

Megjegyzés 1: talán nem forrósítottam fel a vajat eléggé, talán nem volt elég nagy a serpenyő, de a gombám ahelyett, hogy pirulni kezdett volna, párolódott, levet eresztett. A levét leöntöttem, és későbbi felhasználásra félretettem, a gombához még egy kis vajat adtam, és így pirult meg végül.

Megjegyzés 2: életem párja rájött, hogy azok közé tartozik, akik nem szeretik a májusi pereszkét. Így a májusi pereszke receptek nem fognak túltengeni a blogomon.


2 comments:

Rossamela said...

Májusi pereszke van még szeptemberben is? Illetve milyen ehető pereszke van nyár végén? Mer' én azt kihagyom, lehet akármilyen finom. Egyetlen allergiám van, ez pedig valamilyen pereszke, mesélhetnék róla, milyen beteg voltam, miután anyósom "megétetett" vele, bár akkor még nem voltunk biztosak benne, hogy a gomba a ludas, bár ahogy főztem, már az illata sem tetszett igazán. Szegény anyósom, de sajnált. Aztán egy gombakiállításon világosodott meg: "arra érzékeny egyéneknél rosszullétet okoz".
Pontosabban azt kérdezném, hogy hányfajta pereszke van, és ha az egyikre allergiás vagyok, akkor a többiről is le kell mondanom? Ez akár megérne egy külön postot is, ha lehet kérni...

Zsuzsa said...

Sokféle pereszke van, egész évben jönnek egymás után, és sajnos tudnak ilyeneket okozni. Ha egytől volt, jobb az összestől óvakodni.