Friday, May 11, 2007

Gombás lepcsánka

Lepcsánka, tócsni, macok, cicege, vagy hívják számtalan neve közül bárhogy - az egyik kedvencem. Minden héten meg tudnám enni. A családtagok rajongása sajnos nem ilyen mértékű.
Egyszerűbb napokon csak fokhagymás tejföllel, gévagomba szezonban például ilyen gazdagon tálalható.

Hozzávalók (2 személyre)

4 szem krumpli
5-6 ek liszt
10 dkg szeletelt bacon
15 dkg gévagomba
5-6 cm póréhagyma

bors
kevés olaj a sütéshez
fél pohár tejföl
snidling

A krumplit meghámozzuk, kis lyukú reszelőn lereszeljük. Sózzuk, a liszttel alaposan összekeverjük. (Én nem szoktam a krumpli levét kinyomkodni, van aki úgy csinálja). Serpenyőben kevés olajat forrósítunk, a krumplis masszából evőkanállal kupacokat teszünk a serpenyőbe, a kanál hátával kilapítjuk. Közepes lángon néhány perc alatt a lepénykék mindkét oldalát megsütjük.
A gévagombát megtisztítjuk, gyufaszálnyi darabokra vágjuk. A póréhagymát felszeleteljük. A bacont apróra vágjuk. Először megsütjük a szalonnát, majd kivesszük a serpenyőből, félretesszük. A zsírján folytonosan kevergetve megsütjük a gombát, amikor már majdnem kész, hozzáadjuk a póréhagymát is. Sózzuk (óvatosan, mert a szalonna is sós), borsozzuk. Végül újra hozzákeverjük a bacont, átforrósítjuk.
Tálaláskor a lepcsánka tetejére halmozunk a gombás keverékből, egy-két kanál tejfölt teszünk rá, megszórjuk a snidlinggel.

8 comments:

István Bagi said...

lepcsánka. szeretem.

Anonymous said...

Még sosem csináltam gévagombát, pedig mindig látok kutyasétáltatás közben. Most meg is vizsgáltuk, letörtem egy darabot és összenyomva rengeteg lé folyt ki belőle. Ez a rendes dolga neki?? Nem mertem leszedni, gombából teljesen hülye vagyok.

Zsuzsa said...

Minél fiatalabb, annál nagyobb a víztartalma. Hamar öregszik, előbb rágós, majd egész taplószerű lesz. Én még sohasem nyomtam össze :), de akkor a legjobb, ha szinte csöpög belőle a víz.
Nem lehet mással összekeverni, de ha el tudod vinni egy piacra, a piacfelügyeleten lakossági gombavizsgálat is van hétköznap. Tavaly a Culinarisban 2800 Ft/ kg-ért vesztegették, úgyhogy egy egész vagyont hagytál ott! :)(piacon biztos olcsóbb, de én még sosem láttam)

Zsuzsa said...

Nem csodálom, hogy piacon még nem láttam, mert most gyorsan meg is néztem, és nincs is az árusítható gombák listáján...

Anonymous said...

Ez igazán friss volt és nagyon szép. Ja, hát az összenyomás a csemetémnek jutott eszébe.De aztán én is...
Sosem láttam még vízgombát :o))
Mennyi?? 2800??? Legalább 8 rugót hagytunk a fán. Nem is tudom, lett volna-e szívem leszedni, olyan szép volt. Meg gyáva is vagyok. Bár így, hogy azt mondod, mással nem keverhető...Ebből lesz a taplógomba?
Vajon miért nem lehet árulni?
És hol bírsz pl. vargányát szedni?? De jó neked! Imádom és évek óta csak szárított formában találkoztam vele. Ő volt szárítva. Én aszalt vagyok.

Zsuzsa said...

Sokféle tapló van, de ez nem az, amivel az ember a leggyakrabban találkozik, és olyan tipikusan taplószerű. Elszáradva szürkésbarna, elég csúnya, előbb-utóbb el is tűnik, teljesen szétszárad, ritkán találkozni előző évi példányokkal.Szedd le nyugodtan, ez farontó gomba, mindenkivel jót (t)eszel! :)
Vargánya sokfelé van, csak keresni kell, nem ritka, bele lehet botlani. Persze, ha az embernek van egy pár tuti helye, meg tudja, hogy mikor érdemes menni, akkor sokszorosára nőnek az esélyei. Mi leggyakrabban a Börzsönyben szoktunk szedni.
Piacon szezonban szinte mindig van friss, tavaly 3ezer körül árulták kilóját. Bp-i vagy?

Anonymous said...

Kidőlt fán találtuk, annak már nem árt.
Restellem, de még azt sem tudom, mikor van szezonja, hogy legalább piacon nézném.
Nem, de közel van. A Börzsöny is.
Szekfűgombát, meg őzlábat szoktunk szedni, mert arra rásimerünk, meg rizikét ezek vannak errefelé is.
Jó lehet, hogy így értesz hozzá.

Zsuzsa said...

Ezek is nagyon finom gombák! Most hétvégén pl. szegfűgombát akartunk szedni, de nem találtunk sajnos. Lehet, hogy még nem volt neki elég meleg.
Inkább azt a 20-30 étkezési gombát ismerem jól, amit szedni szoktunk (no meg a fontos mérgezőeket), de egyre inkább tanulgatom a többit. Jó sok nagygomba van Magyarországon, így van hova fejlődnöm.:)