Saturday, December 01, 2007

Szarvasgombás papardelle


Egyenesen az erdőből érkezett asztalunkra december első napján a téli szarvasgomba (Tuber brumale). Szép fekete, rücskös, üveggolyónyi példányok, megtalálásuk és elfogyasztásuk között csak néhány óra telt el.
A szarvasgombát fűszerként fogyasztjuk, legjobb, ha nem túlzottan karakteres ételeket ízesítünk vele, így élvezhetjük leginkább különleges illatát, aromáját. Olaszországban előszeretettel fogyasztják egyszerűen csak valamilyen tésztával. Mi is emelett döntöttünk, s ha már lúd, legyen kövér, a kiváló friss szarvasgombához csakis frissen gyúrt, házi tészta dukál.
A szarvasgombát a kalapos gombákkal ellentétben felhasználás előtt alaposan mossuk meg!

Hozzávalók (előételként 4, főételként 2 fő részére):

30 dkg liszt
3 tojás
1 ek olívaolaj
1 kisebb téli szarvasgomba
5-10 dkg vaj

A lisztből a 3 tojással, olívaolajjal és sóval kemény tésztát gyúrunk. Az igazán szorgos háziasszonyok aztán sodrófával gyúródeszkán kinyújtják és felszeletelik, én néhányszor átküldtem a tésztagépen, az utolsó a 6. fokozat volt. A kinyújtott tésztát kb. 1,5 cm széles és 20 cm hosszú darabokra vágtam. A tésztát forrásban lévő vízbe dobjuk, és az újraforrástól számítva 2-3 percig főzzük.
A tésztát leszűrjük, és a feldarabolt vajjal azonnal összeforgatjuk. Minél több vajat használunk, annál jobb, de aki fogyókúrázik, az 5 dkg-mal is beérheti. Végül ráreszeljük a szarvasgombát.

Hasznos tanácsok szarvasgomba vásárláshoz:

Könyvajánló:

A szarvasgomba név eredetéről, történetéről, fajtáiról, felkutatásáról és termesztéséről, felhasználásáról és még sok más érdekességről olvashatunk a nemrégiben megjelent igényes kivitelű és beltartalmú, ajándéknak is igen alkalmas
A szarvasgombász mesterségről című könyvben.

9 comments:

nagypapi said...

Nofene!
nem is tudtam, hogy szravsgombásztok is!

Zsuzsa said...

Mert nem is!
Házhoz jött, azon melegében (vagy hidegében?).
A szarvasgombászatot nyugdíjas napjainkra tartogatjuk.

Dolce Vita said...

Én is ilyet szeretnék! Hetek óta szarvasgombás tagliatellét ennék, illetve olasjat szeretnék csinálni. A férjem hozott a nagycsarnokból gombát, de kidobtuk, se íze se illata. : (((((((((((((( Nem lehet ilyen dolgokat férfiakra bízni. Szarvasgombás olajat hogyan készítenél?
vagy inkább vegyek?

Zsuzsa said...

Lehet, hogy kínai szarvasgombát sikerült vennie! Itt egy jó írás a szarvasgombavásárlásról, hogy mikre kell vigyázni, fentre is beteszem: http://href.hu/x/431l

Még nem csináltam szarvasgombaolajat, elvileg csupán a szimpla áztatástól át kéne,hogy vegye az ízét. Nálunk hihetelen illat árad a hűtőből, pedig zárt üvegben van benne. Tavaly ilyenkor beszélgettem a Vom Fass kedves eladónőjével, ők is csak szarvasgombás ÉS szgaromás olajat árultak. Nagy tételben valszeg nem éri meg ilyen olajat csinálni. Lehet, hogy egy kis adagot kipróbálok, és majd beszámolok a tapasztalatokról!

nagypapi said...

Nahát, én készítettem még tavaly nyáron friss nyári szg-ból és szűz olivaolajból (Bertolli classico), jelentem kiváló, a negyede még megvan. Szobahőmérsékleten tárolom, kutya baja. Az íze perfekt. A vékonyan meghámozott gombát akkorára szeleteltem, hogy a darabokat át tudjam szuszakolni az üveg csepegtető nyílásán.

Zsuzsa said...

Egyet én is feláldozok olaj célra. Mennyi ideig áztattad, hogy az olaj már kellően szg-ás legyen? A szarvasgombaolajjal készült majonéz pl. isteni, úgy rémlik, valamelyik posztban már emlegettem.

Anonymous said...

Nyáron kaptam franszia szarvasgombás olivaolajat, isteni volt. És köszönöm a kinevezést, eszerint én vagyok az igazán szorgos háziasszony.

nagypapi said...

Valahol két hetet olvastam, és utána eltávolítani az üvegből, de én nem szűrtem le, azóta is benne tartom.

Zsuzsa said...

Eszter, már érdemes volt elolvasnod a posztot! ;)