Saturday, October 20, 2007

Gombakrém gyűrűs tuskógombával


Sosem látott bőségben termett idén ősszel a gyűrűs tuskógomba (Armillaria mellea), az ország minden táján. Az őrségi gombásztalálkozón is zsákszámra lehetett volna szedni. Annyit azért nem szedtünk, de került belőle a gombasavanyába rizike, lila pereszke, lila pénzecskegomba, rókagomba, szürke tölcsérgomba társaságában. Bár már itt vannak az első fagyok, talán egy-egy fagymentes helyen még beléjük botolhatunk.

Vannak, akik nem kedvelik ezt a gombát, kissé furcsa, nyúlós állaga miatt, van aki ízét sem szereti. Tény, hogy a piacokon sokszor már túlkoros példányokat árulnak, teljesen kinyílt, lepedőnyi kalappal. Az ilyeneket szerintem sem érdemes megvenni (2000 Ft/kg-ért láttam legutóbb Budapesten a piacon). Szedéskor, vásárláskor érdemes a zsenge, alig kinyílt kalapokat választani. A fiatal példányok szerintem kifejezetten finomak, bár az biztos, hogy nem pörköltnek, ragunak való, de számos más módon jól elkészíthető. Nálam is volt már
gombás rétes belőle, és gombakrémnek is csak ajánlani tudom. Elkészítése nagyon egyszerű és gyors (de a kötelező 20 perces főzési időre ügyeljünk, ennyi idő kell ahhoz, hogy a benne lévő méreganyagok lebomoljanak). A gyűrűs tuskógomba tönkjét nem használjuk fel, legcélszerűbb közvetlen a gyűrű alatt levágni.

Hozzávalók:

gyűrűs tuskógomba (másféle erdei gombával is helyettesíthető)
friss rozmaringágak
fokhagyma

olívaolaj
citrom

A gombát megtisztítottam, a kisebb fejeket egyben hagytam, a nagyobbakat feleztem, negyedeltem. Egy szendvicstalpú lábosba tettem a gombát kevés olívaolaj, só és rozmaringszál társaságában. Kis lángon, fedő alatt, víz hozzáadása nélkül pároltam 20 percig. Szükség esetén, néhány evőkanál vizet adhatunk hozzá, ha le akarna égni. A fokhagymát megtisztítottam, fokhagymanyomón átnyomtam, és a gombához adtam. A fedőt levéve, a lángot kissé nagyobbra végve a gombát a fokhagymával még egy percig kavargattam, picit lepirítottam.
A rozmaringszálat eltávolítva az egészet aprítógépbe tettem, citromlével, extraszűz olívaolajjal meglocsoltam és pépesítettem. Langyosan a legfinomabb friss kenyérhez. Hűtőben néhány napig eltartható, de evés előtt kis idővel vegyük ki, hogy szobahőmérsékletűre melegedhessék.


Egy ígéretes receptet találhatunk a gyűrűs tuskógomba zakuszkaként való elkészítésére a Közös gombán.

4 comments:

Anonymous said...

"Hűtőben néhány napig eltartható"
Mi igaz abból, hogy az (erdei) gombás ételeket nem szabad sokáig tárolni, legjobb aznap megenni

kösz

Zsuzsa said...

Így igaz. Nagyon körültekintően kell eljárni a hűtésükkel, tárolásukkal, mert a gomba nagyon hamar megromlik, és komoly ételmérgezést okozhat. Soha ne álljon elöl órákig, amit el szeretnénk még tenni, azt a legjobb főzés után rögtön gyorsan lehűteni és hűtőbe tenni.
(ez a gombakrém, ha megfelelően volt tárolva, két-három napig fogyasztható)

Anonymous said...

Nekem ízlik raguként, pontosabban töltelékként pirogban szerepelt. Olajon pároltam magában, só, bors, petrezselyem ment hozzá csak. Nagyon emlékeztet a laskára így ízben-állagban egyaránt.

Zsuzsa said...

Igen, pirogban én is nagyon el tudom képzelni, lehet, hogy csinálok is egyik nap. :)
(raguként olyanra gondoltam, aminek leve van, akkor jelenik meg erőteljesebben az a fajta nyúlósság, amiért sokan nem kedvelik - engem mondjuk nem zavar)