Sunday, April 15, 2007

Vöröslencsés gombás köret

A bíztató tavaszkezdet után itt a szárazság, nagyon rég nem esett, nem is nőnek a gombák. Pedig az ízletes kucsmagombára nagyon fenem még a fogam. Ebben a pillanatban friss gombára egyetlen reményem a kerti locsolónak köszönhetően szépen növekedő nyári laska a kertben a bükkfarönkön. Marad hát a szárított gomba. 2005-ben rengeteg sötét trombitagombát szárítottunk, tegnap is abból használtam. Valami megszokottól eltérő köretre vágytam a sült csirke mellé, így született ez a vöröslencsés, rizses, gombás keverék.

Hozzávalók (5-6 főre):

2-3 marék szárított sötét trombitagomba
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
diónyi friss gyömbér
3 ek olaj
25 dkg vörös lencse
15 dkg rizs

A trombitagombát 20 percre meleg vízbe áztatjuk. Utána leszűrjük, kisebb darabokra vágjuk. A rizst és a lencsét megmossuk, lecsöpögtetjük. A hagymát felkockázzuk, a fokhagymát vékony szeletekre vágjuk. Az olajat kissé felforrósítjuk, a hagymát rádobjuk, fedő alatt, időnként megkeverve üvegesre pároljuk. A gyömbért apró lyukú reszelőn lereszeljük, azt is a hagymához adjuk, fél percig kevergetjük. A lángot nagyobbra tesszük, beletesszük a rizst és a lencsét is a lábosba, és kevergetve néhány percig pirítjuk. Utána kb. 2 és félszeres mennyiségű forró vízzel felöntjük, a gombát is hozzáadjuk, megsózzuk, és fedő alatt kis lángon kb. 20 percig pároljuk.



Újabb fogyasztási módozat:
Maradt egy kevés a köretből. Egy kis tálkába tettem, majd a hűtőbe. Másnap tányérra borítottam, hagytam szobahőmérsékletűre melegedni. Közben néhány levél medvehagymát apróra vágtam, és kevés sóval joghurtba kevertem. Ezzel locsoltam meg a szépen formázott gombás lencsét. Önálló ételnek is megállja a helyét.

2 comments:

Rossamela said...

Medvehagyma itt, medvehagyma ott, medvehagyma mindenütt! :)

Téged, mint szakértőt kérdezlek: és azzal mi van, hogy gombás ételt nem teszünk el? (Én sem mindig tartom be, meg az üzemi büfé gombás melegszenyójához is ezer éve kész a gomba - igaz, lehet hogy a rengeteg bors a megváltozott ízt akarja elnyomni....) Vagy ez csak bizonyos fajta gombákra vagy elkészítési módokra igaz?

Zsuzsa said...

Nagyon romlékony tényleg, ezért nem tehetik el éttermekben, vendéglátó helyeken. De házilag, ha körültekintő vagy, egy napig mindenképpen el lehet tenni. A lényeg, hogy a nyersanyag friss, hibátlan legyen, főzés után mielőbb kihűteni, és egyből a hűtőbe tenni. Többször melegítgetni, majd újra lehűteni nem szabad.
Ezen kívül vannak gyorsabban romló fajták (pl. tintagombák). Ezeknél megvan az esélye, hogy már mire feldolgozásra kerül, bár még nem látszik rajta, de már valami baja van, és így kockázatos lehet eltenni. Jó kis ételmérgezést lehet kapni a nem megfelelően kezelt gombától - minket szerencsére eddig elkerült.

A fagyasztva eltett gombát nem szabad pl. felhasználás előtt felengedni, egyből mehet a forró fazékba, olajba.