Thursday, March 06, 2008

Gombás krumplilepény serpenyőben sütve


Míg a tavaszi kucsmagomba szezonra készülődöm, szorgosan készítem a helyet a friss gombáknak a mélyhűtőben. Legutóbb egy adag gyűrűs tuskógomba került feldolgozásra. A farontó gyűrűs tuskógomba (Armillaria mellea) állaga kissé nyálkás, ezt a receptet azoknak ajánlom különösen, akiket ez zavar. A finom olvadt sajt mellett nem fog feltűnni.
25 dkg gombát használtam ehhez a lepényhez, gyűrűs tuskóból kevesebb (15-20 dkg) is elég lett volna intenzív, átható íze miatt. Kevésbe jellegzetes gombából nyugodtan használjunk jóval többet.
Figyelem, a gyűrűs tuskógomba minimum 20 perces hőkezelést igényel! (Ebben a receptben bőven megvan)

Hozzávalók (egy26 cm átmérőjű serpenyőhöz - 3 személyre):

80 dkg krumpli
2 nagy hagyma
3 ek vaj
25 dkg gomba
15 dkg sajt (nálam épp füstölt pizza mozarella)

A krumplit héjában odatesszük főni.
A hagymát apróra vágjuk, és egy evőkanál vajon fedő alatt puhára pároljuk, majd a fedőt levéve, a lángot nagyobbra téve kissé megpirítjuk.
A gombát, ha szükséges feldaraboljuk. 1 evőkanál vajon megpároljuk, majd az összes levet elpárologtatjuk róla.
A sajtot felszeleteljük.
A krumpliról leöntjük a vizet, kissé hűlni hagyjuk, majd még melegen meghámozzuk és összetörjük. Összekeverjük a hagymával, ízlés szerint sózzuk.
A serpenyőben felforrósítjuk a maradék vajat. A krumplis massza felét a serpenyőbe simítjuk. Ráöntjük a gombát, egyenletesen elosztjuk a tetején, majd befedjük a sajtszeletekkel. A maradék krumplit is rátesszük, elsimítjuk, hogy teljesen befedje. Közepes lángon 10 percig sütjük a lepényt, majd tányér vagy egy másik serpenyő segítségével megfordítjuk (vigyázat, nem könnyű, mert ragadós és puha!). A másik felét is 10 percig sütjük, forrón tálaljuk.
Továbbgondolva: Medvehagymás időben a krumplihoz apróra vágott medvehagymát is kevernék.


(Receptötlet:
Malauf: Mushrooms)

6 comments:

nagypapi said...

Este kipróbálom, szanálni kell a tavalyi készleteket. Nálam bújtatott gombás röszti névre fog hallgatni.

beetee said...

Ezt én is kipróbálom. A héten ugyan csináltam tócsnit, de olyan gyorsan, hogy a gombát kifelejtettem. :)
Egyszer Szlovákiában ettem egy olyan finom gombával-hússal töltött krumpilslepényt, hogy csak na.. Megpróbálom leutánozni.:)

Unknown said...

Ha olyan nehéz a fordítás, talán gyakorolni kellene feldobással, mint a palacsintánál...Lehet, hogy gyorsabban lesz hely a fagyóban, vagy nem lepényként tálalod... vagy legfeljebb sikerülhet is :))

nagypapi said...

Nem olyan nehéz, letakarod egy serpenyőn túllógó lapostányérral, megfordítod, majd onnan visszacsúsztatod. A rösztit is így szoktam.
Holnap megyek medvehagyáért, talán nem ázunk bőrig. Ellenőrizzük a Balaton-parti cseh kucsmás helyünket is. (Ha nem zuhog)

nagypapi said...

Megcsináltam, végül is nem rossz. Viszont a füstölt pizza mozzarella túl karakteres, lehet, hogy a tuskógombához harmonikus, de tinóru keverék+priruló galóca esetében elégé kikönyököl. Másik, hogy csak tűzforrón szabad enni, különben a sajt rágógumivá válik.
Legközelebb valami emmentáli félével készítem.

Zsuzsa said...

Hát a gyűrűs tuskó mellől tuti nem lóg ki. :) "... végül is nem rossz." Kösz a dicséretet, NP. :)

liscsim, az elgondolás nem rossz, csak az a gond, hogy én vagyok a takarítónő is. :)

beetee, hogy lehet valamiből kifelejteni a gombát??! :) Velem ilyen még nem fordult elő...