Thursday, June 19, 2008

Vargányás galette


A galette hajdinalisztből készült francia sós palacsinta. A hajdinával való barátkozásom első lépéseként vettem fel az étrendbe, és úgy vélem, a barátkozásnak lesz folytatása is.
Normál palacsintasütőben sütöttem őket, Bretagne-ban azonban hatalmas méretűek is készülnek. Sonkával, sajttal, tojással (tükörtojással), zöldségekkel, de akár hallal is megtölthető.
A Culinaria sorozat Franciaország kötetét vettem kiindulási alapul, eszerint a palacsinta mindkét oldalát meg kell sütni. További netes kutakodás eredményei szerint úgy is készíthető, hogy csak egyik oldalát sütjük meg, majd következik a töltelék rápakolása, további kis sütés, és végül az oldalak csinos, jellegzetes behajtogatása.

Nálam a töltelék
vargánya lett, és mondhatom, jól illik hozzá. A párosítás persze nem újkeletű, gondoljunk csak az őrségi hajdinás vargányalevesre. (Ez egyébként a hajdinafogyasztás egy magasabb szintje, szintén előttem álló leküzdendő feladat.)
A gombát tejföllel elkevert kéksajttal locsolgattam meg, aki nem kedveli, elég, ha tejfölt tesz rá, úgy is finom. Sőt, maga a gomba is elegendő, de variálhatunk nyugodtan sonkás, tükörtojásos változatokkal is. Ha a tésztát este bekeverjük, másnap különleges finomságot reggelizhetünk.

Hozzávalók (12 db):

25dkg hajdinaliszt
1 tojás
5 dl víz
2 tk só
2 ek zsír (nálam kacsazsír)
vaj vagy zsír a sütéshez

A lisztet elkeverjük a sóval, hozzáadjuk a tojást, majd fokozatosan a vizet is, elektromos habverővel folyamatosan keverve. Nagyon alaposan elkeverjük, majd minimum két órát állni hagyjuk.
A zsírt megolvasztjuk, és a habverővel azt is hozzákeverjük.
Kevés vajon vagy zsíron palacsintasütőben 12 palacsintát sütünk belőle.
Megtöltjük, frissen fogyasztjuk.

A töltelékhez:
60-70 dkg vargányát megtisztítunk, felkockázunk. Egy nagy méretű serpenyőben olívaolajat/vajat/zsírt forrósítunk, és a gombát megpirítjuk rajta. Sózzuk, borsozzuk.

A tejfölös öntethez: 2 dl tejfölben elkevertem 2 tk puha kéksajtot, megsóztam, és 2 ek apróra vágott snidlinggel ízesítettem.

10 comments:

Fűszeres Eszter said...

Ezt én is megenném, mondhatom.
Eljött a Te időd, meleg, sok eső...
:-)

nagypapi said...

Nem is szólva a hajdinavargányáról...:)

Zsuzsa said...

Bizony, most már csak a szabadidőt kellene valahogy előteremteni, aztán dőzsölhetnék. :)

NP, tényleg, a hajdinavargánya, milyen igaz!!! Hát az is Őrség!

nagypapi said...

Hehe, mi hétfőtől dőzsölünk, egy hét DIósjenő (Szömi tábor), utána egy hét Őrség (rendes évi kimért nászút)...:))

Zsuzsa said...

Irigykedem nagyon, biztos jó kapás lesz! Hát nekem most nagyon sűrű az élet, igazában már csak az augusztusban bizakodom. Azért néhány órát biztos sikerül innen-onnan ellopnom, mert úgy sem bírnám ki. :)

(a diósjenői híreket azért várom, nincs az olyan messze tőlünk... ;))

nagypapi said...

Üzenek, ha érdemes feljönni. Most kivételesen csak a napi ozsonnára valót szedem le, faszenes sütőben gondolkozom.

ps: Mi lett a 6tyú projekttel?
Nem kell kezelésre járnunk? :))

Zsuzsa said...

sajnos nem jutott rá idő a legutóbbi alkalommal, legközelebb megint felhozom, mert mások is nagyon érdekes anyagokat hoztak.

Kezelésre mindenképpen gyertek, 6000Ft/fő/óra lesz, és jó sok kell belőle. ;)

nagypapi said...

Akkor aztán tényleg bolond lennék...:))

Unknown said...

Hát nem tudom, hogy hogyan vannak ezek a véletlenek, de pont ma reggel olvastam egy receptfüzetben egy hajdinalisztes palacsintáról - csak nem írták oda, hogy galette. A teljes kiőrlésű liszt eddig nem tudta elnyerni a tetszésemet, a hajdinalisztet ki kell próbálnom ;)

Zsuzsa said...

Érdemes, egész más íze van. Én még gondolkodom, hogy mennyire szeretem, de a kísérletezést mindenképp folytatom vele.