Saturday, April 12, 2008

Kucsmagomba kakukkfüves sajtmártásban


A cseh kucsmagomba, hegyes kucsmagomba, ízletes kucsmagomba és fattyú kucsmagomba után a héten egy újabb kucsmagombafélével , a pusztai kucsmagombával (Morchella steppicola) köthettem ismeretséget, kedves topiktársunk, liscsim jóvoltából.

A pusztai kucsmagomba nevéhez hűen füves, nyílt területeken él. Süvege 4-10 cm magas, 3-10 cm átmérőjű, többüregű, fiatalon szürkés, barnásszürkés, később okersárgává válik. Tönkje 3-10 hosszú, hengeres, fehéres, ráncos. Húsa meglehetősen törékeny, kellemes szagú, ízű. Árusítható gombáink közé tartozik. (Forrás: Albert-Locsmándi-Vasas: Ismerjük meg a gombákat 2.)


Morzsálódós húsára tekintettel nem praktikus olyan ételekbe, amiket kevergetni kell. Lilapereszke tanácsára így sajtmártásban készítettem el.


Az alaposan megmosott gombát (nem könnyű, az agyag a ráncaiban megtapad) egy kivajazott nagyméretű sütőedény aljára fektettem (a nagyobbakat félbe lehet vágni). Gouda sajtból és egy kis doboz natúr Philadelphia sajtból hagyományos besameles sajtszószt készítettem. Frissen őrölt borssal, és a kucsmagomba lelőhelyén szedett friss kakukkfűvel bőségesen fűszereztem. A sajtmártást a gombára öntöttem. Előmelegített sütőben 20 percig letakarva, majd 20 percig fedő nélkül sütöttem. Közben két szelet szikkadt kenyeret összemorzsoltam, kevés vajjal és sok reszelt parmezánnal összegyúrtam. A második 20 perc után a sajtos gombára szórtam, és 5 perc alatt megpirítottam. Rizzsel tálaltam, érdemes a tányéron még friss petrezselyemmel is megszórni.

6 comments:

nagypapi said...

Nem lehetett rossz.

Dolce Vita said...

A boros kérdést ezennel neked szegezem: http://fozzunkolaszul.blogspot.com/2008/04/milyen-bor-vagyok.html

Zsuzsa said...

Kösz, DV, fogós kérdés.

Anonymous said...

Szia! Szuper a blog, életet lehet belém...
Esetleg tudnál ajánlani egy belvárosi, két picivel kirándulmni járó anyukának kucsmagombás helyet nem nagyon messzire_?

Lori és a Pindurok

Zsuzsa said...

Hát a helyzet az, hogy a gombász előbb osztja meg a bankszámláját vagy a szeretőjét, mint a titkos lelőhelyét. ;)
Egyébként pest környékén konkrét helyet nem tudok, mi messzebb megyünk. De a Budai hegyekben van, csak nyitott szemmel kell járni. Bárhol megjelenhet, akár kertekben is. Gyümölcsfák, kőrisek környékén érdemes jobban körülnézni. Csapadékhelyzet elég bíztató, biztos lehet találni gombát hétvégén.

Anonymous said...

Köszi. Tényleg, nem is tudom,hogy gondoltam, hogy egy gombász elárulja rejtekhelyeket...!:)
De az infókat köszi szépen. Akkor most megnézem a Európa fái könyvemben, melyik a kőrisfa...(ciki)A gyerekek fognak megtanítani a természet dolgaira.

Loriék