Wednesday, June 06, 2007

Citromos, tárkonyos vegyes gombaleves

(a kép jobb alsó sarkában lévő korallgomba nem ehető)

Ez a leves is a hétvégén készült. Sokféle gombát találtunk, ilyenkor érdemes egy jóféle levest főzni. A különböző ízű és állagú gombák csodálatos harmóniát alkotnak, nem érdemes túlbonyolítani az elkészítésüket.

Hozzávalók (4 főre):

1 főzőhagyma
1/2 kg vegyes gomba (nálunk most vargánya, galambgomba, céklatinóru, barna érdestinóru, piruló galóca, nyári laska)
4-5 szem újkrumpli (parázs)
2 idei sárgarépa
olívaolaj
1 ág tárkony
citromlé (fél-egy citrom leve)


A hagymát apróra vágjuk. A gombát megtisztítjuk, falatnyi darabokra vágjuk. A hagymát és a gombát fedő alatt párolni kezdjük az olívaolajon. Közben meghámozzuk a krumplit, darabokra vágjuk, a répát felkarikázzuk. Amikor a hagyma-gomba egyveleg már 10 percet párolódott, hozzáadjuk a krumplit, sárgarépát, és a tárkonyt is. Még 10 percig pároljuk, majd felöntjük 1,5 l forró vízzel, sózzuk, és még néhány percig kis lángon forraljuk. A végén ízlés szerint citromlével ízesítjük.


Megjegyzés: a céklatinóru miatt minimum 20 perc legyen a főzési idő.

3 comments:

Dolce Vita said...

Pestről merre érdemes elindulni vargányáért? (a zöldségesen kívül)
Válaszolok itt pár kérdésedre, mert nálam elmulasztottam. Tehát: ha Firenzébe mentek jószívvel hagyjátok ki a Cézanne kiállítást, mert szimpla parasztvakítás 2 Cézanne, a többi mindenféle ismeretlen, olasz barátja....
Jó sokat esett ott is az eső... ez gondolom jó hír.
A ferdetoronyra fel lehet menni. Nekem ez újdonság volt, jó pár éve, mikor voltam nem lehetett.
Egyél sok tartufós tésztát (de ezt gondolom, nem kell mondani)

Dolce Vita said...

ja, és ha egy bőröndben akad egy kis hely, akkor mennék én is : )))

Zsuzsa said...

Köszi a tanácsokat, jöhet még. :)
Gombaügyben olvasgasd az index gombázós topikját: http://href.hu/x/2uwg
Én is csak most futottam át, Börzsöny, Cserhát tűnik nyerőnek, ott volt elég sok csapadék az utóbbi időben. (esetleg Pilis, Budai hg, de ott nem volt annyi eső). Tölgyesekben vagy vegyes-tölgyesben érdemes nézelődni. Jobb eséllyel találsz dombosabb, meredekebb részeken, bár laposabb-ligetesebben is előfordulhat. A rókagomba is beindult, azt mohás részeken, vagy vízmosásos helyeken a legvalószínűbb megtalálni.
Szerintem most hétvégén sok lesz a gombász, én sajnos nem tudok menni.

Időben szólj, h ajönni akarsz, csak egy mozdulat berakni a hatodik ülést a kocsiba. :)