Sunday, February 18, 2007

Szombatos gombás tojás

Ünnepi vacsorához keresgéltem recepteket hagyományos, de nem unalomig ismert témakörben. Így vettem le a polcról Kövi Pál Erdélyi lakoma - történelmi szakácskönyv című művét. Rég volt a kezemben, nem is emlékeztem rá, hogy külön fejezetet szentel a gombaételeknek. Egyből fellelkesedtem, ha a természet, és a gombák is úgy akarják, ebben az évben jó párat el szeretnék készíteni belőle. Kedvcsinálónak felsorolom őket:

Töltött kucsmagomba
Gomba szerecsendióvirággal
Rizikegomba böjtösen
Szombatos gombás tojás
Majorannás gombatokány
Gomba sütve
Gombás tarhonya
Gyömbéres rakott gomba
Örmény gombaétel
Karalábé gombával töltve
Murok gombával töltve
Rókagomba tökkel
Gombás paszulypogácsa

De hogy tavaszig ne kelljen várni mégsem, egyet közülük máris elkészítettem (természetesen fagyasztott vegyes erdei gombából, sötét trombitagombával, rókagombával, galamb gombával, érdes és cékla tinóruval, piruló galócával). Kivételesen álljon itt a recept szó szerint a könyvből idézve.

Hozzávalók:

40 dkg gomba
10 dkg vaj
1 kávéskanál petrezselyemzöldje
4-5 tojás (szükség szerint)
só, bors
5 dkg liszt
5 dkg libazsír
2 dl tejföl
3-4 evőkanál reszelt sajt
majoránna

Petrezselymes vajon megpárolunk 40 dkg szeletelt gombát, s egy kevés majoránnát szórunk reá. A lábast vajjal kikenjük, kibéleljük a gomba felével, és annyi tojást ütünk reá, hogy a gombát is eltakarja.
Pár percig sütőbe tesszük, majd leöntjük a következő mártással: 5 dkg lisztből és 5 dkg libazsírból fehérrántást készítünk, feleresztjük 2 dl tejföllel, és közben annyi kanál reszelt sajtot adunk hozzá, ahány tojást beleütöttünk.
Felét ráönjük a tojásokra, ezt betakarjuk a gomba másik felével, amire ráöntjük a mártás másik felét. Ízesítjük sóval, borssal, majd forró sütőben pár percig sütjük és tálaljuk.


Megjegyzések: A mártást kicsit sűrűnek találtam, kevés tejjel higítottam. Libazsírom nem volt itthon, helyette kacsazsírt használtam, remélem, nem helytelenítenék a szombatosok sem. Forró (240 fok) sütőben kb. 5-5 perces sütés elegendő is volt.
Az elkészült étel nem valami fotogén, viszont nagyon finom és laktató.

1 comment:

Rossamela said...

Kedves Zsuzsa,
örülnék, ha mesélnél magadról!

http://rossamela.blogspot.com/2007/03/krds-gasztropszicholgiai-nvalloms.html