Tuesday, May 06, 2008

Kucsmagombás rizottó


Végefelé jár a kucsmagomba szezon, én pedig még mindig adós vagyok néhány recepttel. A múlt héten sikerült nagyobb mennyiségű ízletes kucsmagombára (Morchella esculenta) szert tennem, még a fagyasztóba is került valamennyi. Azon frissiben pedig többféle étel készült belőle.
Hetek óta készültem kipróbálni az újfajta rizottókészítési módszert, melyről Ízbolygó részletesen beszámolt. Ez a rizottó az időhiányban szenvedő háziasszonyok álma, ugyanis nem kell folyamatosan mellette állni és kevergetni, mégis megfelelően krémes rizottót kapunk. Persze nem mindegy, hogy milyen rizst használunk, a Carnaroli vagy a Vialone Nano az erre alkalmas típusok. Gabriele Ferron olasz vendégszakács és rizsszakértő jóvoltából ez utóbbit használtam. És az autentikus rizottó fakanalat (kép róla szintén Ízbolygónál).

Hozzávalók (2 személyre):

25 dkg vialone nano rizs
1 tk olívaolaj (extraszűz)
6 dl zöldséglé
frissen őrölt bors
25-30 dkg kucsmagomba
1 tk vaj
15 dkg puha, de nem túlérett brie*

A zöldséglevet felforrósítjuk. A rizst az olívaolajon kissé átpirítjuk, átforgatjuk, de nem túl sokáig, olyan forró legyen, hogy még kézzel éppen hogy meg tudjuk fogni. Felöntjük a forró zöldséglével, majd fedő alatt 18-20 perc alatt kis lángon készre pároljuk.
Közben a gombát megtisztítjuk, darabokra vágjuk és a felolvasztott vajon fedő alatt sóval, borssal készre pároljuk. Ha szükséges, pici vizet adhatunk hozzá, hogy ne égjen le.
A sajtot kis darabokra vágjuk.
A készre főtt rizottót alaposan megkeverjük, majd belekeverjük a gombát és az apróra vágott sajtot is. Forrón tálaljuk.

* Eredetileg ricottával szerettem volna készíteni, de főzés közben jöttem rá, hogy azt már elhasználtam. A brievel kissé szentségtörőnek tűnik, de azért így is finom.

3 comments:

nagypapi said...

Szóval felejtsük el a "klasszikus" rizottót? Az rendben van (vagy csak teória?), hogy a hideg bor károsítja a keményítőt, de mi van, ha meleg borral öntöm fel induláskor? Próba szerecsen, a végterméket majd nem vegyelemzem, feláldozom az ízeket a tudomány oltárán...:))

nagypapi said...

Közben persze főzök (piruló galócás mangalica aprópecsenye FEHÉRBORRAL)ezért a kapkodás: szóval a tudományt áldozom fel az ízek oltárán..:))

Zsuzsa said...

Huh, NP, az első verziónál kicsit megijedtem! :)

Ízbolygónál azt hiszem kommentelte valaki, hogy a bort felmelegíti, mielőtt a rizottóhoz adja.
Remélem, jól sikerült a vacsora! :)